niedziela, 28 lutego 2010

Ranking polskich Stron na Facebook - porównanie

Facebook zyskuje w Polsce coraz więcej użytkowników – wg. aktualnych statystyk ze strony reklamowej FB, w naszym kraju jest już ich trochę ponad 2 mln. Coraz więcej powstaje też polskich stron fanowskich: a to zrzeszających osoby nie lubiące zimy, a to lubiących oglądać demotywatory czy chcących zostać fanami małego głoda. Jak sprawdzić która z polskich stron jest najliczniejsza, która z nich w tym tygodniu zyskała najwięcej a która straciła, jak porównać kilka stron fanowskich? Dzięki tym trzem serwisom nie będzie to stanowiło dla nas problemu.

Facebooker.pl
„Statystyki Stron to stale aktualizowane zestawienie polskich profili publicznych (Fan Page) na Facebooku. Dane o ilości fanów aktualizujemy codziennie. Wszystkie profile są selekcjonowane i dodawane manualnie. Ranking będzie stale rozwijany i wzbogacany o dodatkowe funkcjonalności. Jeżeli nie znalazłeś tu któregoś z polskich profili prosimy o wklejenie do niego linku poniżej i kliknięcie “Dodaj”.”



Ranking profili publicznych
Pokazywane są najbardziej popularne polskie strony na Facebooku. Przy tych ze znacznym udziałem fanów obcojęzycznych (np. Bruno czy Cropp) widnieje specjalny znak ostrzegawczy.
Przy każdej ze Stron mamy miejsce, które ona aktualnie zajmuje, ilość fanów oraz zmianę jaką odnotowała w porównaniu z poprzednim dniem. Obecnie Facebooker monitoruje 800 stron.

Najszybciej rosnące od wczoraj
Pokazuje ranking stron, które zyskały największa liczbę fanów w porównaniu z poprzednim dniem.

Najszybciej rosnące w tym tygodniu
Pokazuje której Stronie najszybciej rosła liczba fanów i o ile.

Dodawanie stron
Jest to bardzo proste – wystarczy skopiować adres URL Strony i wkleić do ramki a następnie kliknąć „dodaj”.

FBranking.pl
„FB Ranking to narzędzie służące do śledzenia trendów i najważniejszych wydarzeń w internecie za pośrednictwem portalu społecznościowego Facebook. Aktualnie śledzimy ponad 3 tysiące stron, do których zapisanych jest co najmniej 1000 osób i których fanami są użytkownicy z Polski. W odróżnieniu od rankingu Facebookera zbieramy nie tylko strony prowadzone w języku polskim. Uważamy, że tak samo istotne są informacje o fan page'ach po angielsku, do których zapisują się Polacy.”

Sprawdź statystyki fan page
Tu w ramce wpisujemy nazwę Strony, którą chcemy sprawdzić. Po znalezieniu Strony przez system możemy kliknąć na jej nazwę i przenoszeni zostajemy na stronę ze szczegółowymi danymi oraz graficznym przedstawieniem wyników. Dodatkowo możemy łatwo zostać fanami danej Strony, gdyż od razu widzimy jej Facebook fan box. Historię fanpage można skomentować wpisując swoje imię i email lub logując się z wykorzystaniem Facebook connet. Jeżeli nie znaleźliśmy interesującej nas Strony, możemy napisać wiadomość do twórców a oni, jak sami piszą, chętnie je dodadzą.



Porównanie stron
Jest to bardzo przydatna funkcja, dzięki której można porównać do 5 Stron fanowskich. Wynikiem jest ładny wykres, na którym widać jak dana Strona się zmieniała na przestrzeni czasu. Dodatkowo poniżej otrzymujemy dane porównywanych Stron: nazwa, adres, kategoria, w zestawieniu od, aktualna liczba użytkowników, zmiana dzienna, zmiana dzienna (proc), zmiana tygodniowa, zmiana tygodniowa (proc).



Wybierz język
FB Ranking zbiera dane dotyczące wszystkich fanpage'y, do których zapisują się Użytkownicy z Polski. Wśród nich większość stanowią strony prowadzone w językach obcych. Stworzyliśmy jednak osobny rankingi ograniczony tylko do stron w języku polskim.” Po kliknięciu na ranking fanpage w języku polskim ukazują nam się informacje na temat dynamiki zmian Stron w rankingach tygodniowych i dziennych (największe zmiany, spadki, najwięcej fanów itp.).

Zobacz rankingi tygodniowe
W rankingu tym oglądamy Strony, które odnotowały największą dynamikę, najwięcej zyskały, odnotowały największe spadki. Każdą ze Stron można kliknąć i wtedy przenosimy się na zakładkę ze szczegółowymi danymi.

Zobacz rankingi dzienne
W rankingu tym oglądamy Strony, które posiadają najwięcej fanów, najwięcej zyskały, mają największą dynamikę, mają najmniej fanów, odnotowały największe spadki a także osiągają najmniejszą dynamikę.

Zobacz rankingi aplikacji z poszczególnych kategorii
Widzimy wszystkie Strony w rankingu podzielone ze względu na kategorie: usługi lokalne; marki, produkty, organizacje; artyści, zespoły, osoby publiczne.

Dodaj swoje strony
„FB Ranking to narzędzie służące do śledzenia trendów i najważniejszych wydarzeń w internecie za pośrednictwem portalu społecznościowego Facebook. Aktualnie śledzimy strony, do których zapisanych jest co najmniej 1000 osób i których fanami są użytkownicy z Polski. Aby dodać do naszej aplikacji dodatkowe strony, wystarczy podać numer ID swojego profilu na Facebooku. Następnie należy się zalogować i zezwolić naszej aplikacji na dostęp do danych. UWAGA! aplikacja pobiera tylko i wyłącznie adresy stron fanowskich, do których zapisani są Twoi znajomi w celach budowy rankingów. Nie pobieramy żadnych danych osobowych.”
Nie można dodać strony ręcznie, trzeba udzielić pozwolenia aplikacji, żeby "przeszperała" nasze obserwowane Strony.

Facead.pl
„Przygotowaliśmy narzędzie do śledzenia statystyk polskich stron fanowskich i polskich aplikacji na facebooku. Ranking jest na bieżąco uzupełniany, wkrótce planujemy dostarczenie Wam nowych funkcjonalności. Więcej o projekcie statystyk możecie przeczytać na blogu.”

Statystyki stron:
Najbardziej popularne strony fanowskie:
W rankingu widzimy logo Stron, aktualną liczbę fanów, zmianę dzienną i zmianę tygodniową. Po kliknięciu na Stronę pokazuje się nam podstrona, na której mamy szczegółowe statystyki: fani, zmiana dzienna, zmiana tygodniowa, kategoria strony. Do tego mamy Facebook fan box tej Strony, dzięki któremu można szybko zostać fanem wybranej strony. Poniżej mamy też możliwość obejrzenia wykresu, gdzie widać jak zmienia się liczba fanów fan page w danym okresie czasu.



Największe wzrosty stron
Widzimy tu Strony, które zyskały najwięcej a dokładnie ich nazwę, aktualną liczbę fanów, zmianę dzienną (liczbowa i procentowa) oraz zmianę tygodniową (także liczbowa i procentowa).

Największe spadki stron
Widzimy tu Strony, które straciły najwięcej a dokładnie aktualną liczbę fanów, zmianę dzienną oraz zmianę tygodniową.

Zaawansowane statystyki:
Po kliknięciu na zakładkę pojawia się 50 Stron fanowskich, gdzie widać logo, liczbę fanów, zmianę dzienną i zmianę tygodniową. Dodatkowo można filtrować strony wg. kategorii (lokalne; marka, produkt, organizacja; artysta, zespół lub osoba publiczna każde wraz z wieloma podkategoriami) lub wg. liczby fanów (zmiana dzienna, zmiana tygodniowa) – moim zdaniem bardzo przydatna opcja.

Dodawanie strony fanowskiej:
Wszystko jest bardzo dokładnie opisane: „Podaj ID strony fanowskiej na facebooku. Zaczniemy ją śledzić od razu po dodaniu.” A poniżej opisane jak to należy zrobić: „Skąd wziąć ID strony? Kliknij na avatar strony fanowskiej na facebooku, w adresie URL znajdziesz między innymi id=XXXXXX, gdzie XXXXXX to ciąg cyfr. To jest właśnie ID strony fanowskiej.”

Statystyki aplikacji
Widzimy tutaj najczęściej używane aplikacje przez polskich użytkowników wraz z liczbą fanów danej aplikacji oraz oczywiście dziennymi a także miesięcznymi statystykami użytkowników. Po kliknięciu na aplikację otrzymujemy szczegółowe statystyki: fani, ile osób dziennie używa jej a także miesięcznie, kategoria strony. Do tego mamy Facebookowy fan box tej Strony dzięki któremu można szybko zostać fanem wybranej aplikacji. Poniżej mamy też możliwość obejrzenia wykresu, gdzie widać jak zmienia sie liczba fanów aplikacji (DAU i MAU).



Dodaj aplikacje:
Aplikację dodaje się to tak samo jak Stronę fanowską.

Podsumowanie
Osobiście najbardziej podoba mi się ranking stworzony przez facead. Dzięki niemu można dokładnie obserwować nie tylko strony ale też aplikacje. Dodatkowo na pewno będę korzystał z porównywarki Stron, którą serwuje nam FB Ranking. Oby więcej przydatnych opcji;) Jeżeli wpis obejrzą twórcy rankingów, może napiszą co chcieliby w przyszłości zrobić?


wtorek, 16 lutego 2010

Nowy wygląd Facebooka

Kilka dni temu Facebook świętował swoje 6 urodziny i osiągnięcie 400 mln aktywnych użytkowników serwisu. Z tej okazji wprowadził on nowy layout, który dla wielu z nas był zaskoczeniem.

Oto kilka informacji na temat tego, co się zmieniło w nowym Facebooku:

Menu górne
Wyszukiwarka
Nowa lokalizacja wyszukiwarki – została ona przesunięta bardziej na środek, dzięki czemu jest bardziej widoczna i skłania użytkowników do częstszego wyszukiwania interesujących fraz, stron.

Przycisk „Wyloguj”
Wiele osób zastanawiało się, gdzie zginął przycisk „wyloguj”. Otóż został on „ukryty” – od teraz, aby sie wylogować, trzeba wejść w „konto” i na dole kliknąć „wyloguj”. Dzięki temu posunięciu użytkownicy na pewno spędzą na Facebooku parę dodatkowych sekund dłużej;)

Powiadomienia
Ikona powiadomień została przeniesiona z prawego dolnego rogu w lewy górny. Wyświetlają się tam informacje od aplikacji, które używamy czy wiadomości związane z komentowanymi przez nas wydarzeniami.
Dodatkowo zmieniły się ikony zaproszeń, wiadomości i powiadomień. Podświetlają się, kiedy otrzymamy coś nowego.

Menu po lewej stronie
Zostało stworzone w celu ułatwienia wyszukiwania materiałów od znajomych, czytania własnych wiadomości, oglądania statusów znajomych, uzyskiwania dostępu do aplikacji itp.

Najważniejsze funkcje, takie jak Aktualności, Wiadomości i Twoi znajomi znajdują sie u góry, dzięki temu można wiedzieć na bieżąco co się dzieje.

Aplikacje, których używamy zostały przesunięte do góry, aby umożliwić łatwiejszy do nich dostęp. Nowe panele kategorii aplikacji i gier pozwalają odkryć nowe i interesujące informacje od Twoich znajomych (np. w jakie gry grają, jakich aplikacji używają)

Pozostałe elementy
Wpisy znajomych na wallu
Jeżeli masz więcej niż 250 znajomych, mogą nie wyświetlać Ci się wiadomości od nich wszystkich. Facebook ustawił taki limit domyślnie i bardzo łatwo go zmienić: na samym dole strony klikasz w „edytuj opcje” a następnie wpisujesz żądaną ilość (aż do 5000 znajomych)

Poniżej filmik, który przedstawia wszystkie wspomniane zmiany funkcjonalności Facebooka:

Getting to Know the New Facebook Homepage 2010 from Nick O'Neill on Vimeo.


źródło

Jak dobrze przeprowadzić konkurs na serwisach social media?

Jednym z najlepszych sposobów, żeby zaangażować internautów oraz wytworzyć szum wokół swojej marki w social media, jest przeprowadzenie konkursu. Konkurs nie tylko angażuje konsumentów z Twoją marką w zabawny, ekscytujący sposób, ale także jest możliwością zdobycia ważnych informacji o Twoich klientach, ich preferencjach itp. Jest to ogromna szansa na zdobycie ważnego feedbacku, który pomoże w przyszłości ulepszyć Twój biznes.

Oczywiście każdy konkurs musi mieć nagrodę, najlepiej coś, co jest przez Twoich fanów pożądane (interesująca wycieczka, najnowszy gadżet technologiczny, karta prepaid doładowana określoną kwotą). Najważniejsze, żeby internauta mógł łatwo wziąć udział w konkursie.



Co zrobić, żeby konkurs się udał?
1 Zdefiniuj swoje cele marketingowe

Każdy konkurs powinien mieć swój cel. Zastanów się czy:
- chcesz aby dzięki konkursowi wzrosła świadomość internautów o pewnych produktach?
- chcesz zebrać listę klientów, którzy są zainteresowani pewnym produktem?
- chcesz zachęcić internautów do używania kanałów social media Twojej firmy? itp.

Dzięki temu, że będziesz wiedział dokładnie, co chcesz w konkursie osiągnąć, będziesz mógł stworzyć dostosowaną strategię konkursu.

2 Bądź kreatywny
Tylko od Ciebie zależy jaką treść będzie miał konkurs, który stworzysz:
- konkurs fotograficzny związany z Twoimi produktami, usługami
- opis przez uczestników konkursu jakiegoś wydarzenia w ich życiu
- wymyślenie nazwy dla nowego produktu oferowanego przez Twoją firmę

W zależności od konkursu może być to krótki konkurs z małą nagrodą lub dłuższy, bardziej angażujący z większą nagrodą. Wszystko zależy od organizatora.

3 Wykorzystaj kanały social media
Konkurs tworzony online bardzo łatwo promować dzięki czemu bardzo szybko może być o nim wiele szumu: wykorzystaj do promocji konto na Facebooku, Twitterze, firmowy blog, a także tradycyjne kanały jak ulotki, emaile, informacje w sklepie.

Ludzie lubią konkursy, lubią grać, rywalizować, lubią dzielić się z innymi informacjami, że do wygrania w pewnym konkursie jest jakaś nagroda .Na stronie konkursowej upewnij się, że umieściłeś przyciski, które umożliwią łatwe rozprzestrzenianie się wiadomości o nim (dodaj do Facebooka, Twittera, Youtube itp.)

Wykorzystaj dostępne narzędzia aby zobaczyć na których stronach, którzy internauci piszą o Twoim konkursie. Wykorzystaj tą wiedzę i promuj go na tych serwisach jeszcze bardziej.
Możesz zachęcić także osoby biorące udział w konkursie, aby same głosowały na zwycięzcę, oceniały prace konkursowe. Dzięki temu będziesz utrzymywał interakcje z publicznością.

4 Zakończ konkurs
Nie pozwól, żeby uczestnicy konkursu czekali na ogłoszenie wyników zbyt długo. Typowy konkurs trwa 4 tygodnie. Zdarzają się oczywiście krótsze (np. 1 dzień) i dłuższe – wszystko zależy od złożoności. Gdy zwycięzca zostanie wyłoniony ogłoś to, napisz o tym na swojej stronie, w swoich kanałach social media.

5 Zmierz wyniki



Nie zapomnij, że konkurs był po to aby osiągnąć określony przez Ciebie wcześniej cel. Po tym jak konkurs się skończył, musisz zmierzyć poziom zaangażowania, ilość wejść na stronę konkursową, sprzedaż. Zmierz czy ruch na stronie był taki jak zakładałeś, czy konwersja działań na zakupy była zadowalająca. Powodzenia!

A jakie są Wasze ulubione konkursy?

źródło

wtorek, 2 lutego 2010

Jak wykorzystać social media w działaniach CSR?

Coraz częściej firmy, pod wpływem aktualnych wydarzeń, takich jak kryzys ekonomiczny czy zmiany klimatyczne, zmieniają swoje podejście ze statycznego na bardziej aktywne. Dzięki temu social media zaczynają grać kluczową rolę w tym, jak firmy kształtują swoją politykę CSR i pomagają prezentować się dla interesariuszy jako wzorowi obywatele.

CSR
Do niedawna biznes postrzegał działania CSR jako narzędzie do ograniczenia ryzyka oraz samoregulacji. Aby mieć pewność, że firmy będą przestrzegać prawa, działać etycznie, CSR skupiał się przeważnie na kwestiach godzin nadliczbowych czy molestowaniu seksualnym.

Dzisiaj CSR to nie tylko zbiór wytycznych mających na celu trzymanie firm z dala od kłopotów. Coraz częściej działania firmy skupiają się wokół trzech kwestii: ludzi, środowiska i zysku. Jako, że liderzy biznesu starają się budować coraz bardziej zrównoważone i odpowiedzialne firmy, posiadanie strategii social media jest nie do przecenienia.

Jak CSR może wykorzystać social media?
1 Poznawanie swoich interesariuszy
Był kiedyś czas, że firmy całkowicie kontrolowały swój image – wysyłały do gazet tworzone przez siebie notki prasowe, w których pisały o swojej firmie w samych superlatywach. Te czasy bezpowrotnie odeszły. Dzisiaj wizerunek marki tworzony jest w dużej mierze przez klientów firmy.

Dzięki wykorzystaniu social media i otwartym, szczerym rozmowom, firmy mogą dowiedzieć się czego, w kwestiach odpowiedzialności społecznej, oczekują od nich interesariusze, co warto zmienić w swoich działaniach a czego się trzymać.

2 Traktowanie klientów jako członków społeczności
W dobie cyfrowej demokracji, social media pozwalają firmom bardzo szybko zobaczyć co ich konsumenci sądzą o danym produkcie czy usłudze.

Dialog między interesariuszami a firmą może być bardzo korzystny dla obu stron oraz budować i umacniać poczucie wspólnoty, które jest podstawą mediów społecznych. Kiedy konsumenci traktowani są z szacunkiem, widzą, że ich głos się liczy, mogą zrobić dla firmy wszystko, od pomocy we wzmocnieniu ważnej dla firmy kwestii dotyczącej CSR po wzięcie udział w głosowaniu na wygląd nowego produktu, ulepszaniu usługi.

3 Pokaz w social media swoje dobre praktyki
Coraz więcej przedsiębiorstw wykorzystuje social media jako sposób na wywołanie szumu wokół swoich akcji CSR. Coraz więcej firm rozmawia przez serwisy social media ze swoimi klientami i interesariuszami na temat tego jak mogą razem pozytywnie wpływać na świat.

Intel używa social media, aby polepszyć swój ogólny wizerunek i pokazać się jako firma przyjazna Ziemi – np. informuje interesariuszy o swoim zaangażowaniu w zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Także poprzez bezpośrednie rozmowy w social media, Intel wpływa na swoich klientów, interesariuszy i zachęca ich, żeby sami chronili, oszczędzali.



Nike z kolei stworzył dla swoich pracowników wewnętrzną sieć społecznościową, zwaną We Portal, która pozwala dyskutować pracownikom na temat lepszego wykorzystania przez firmę serwisów social media oraz tego, jak postępować, aby firma była bardziej zrównoważona.

źródło